Maryam Tak Boleh Bercakap 3.

>> Friday, January 16, 2015

Saya rasa tak berdaya. Apalah saya tahu tentang perubatan. Saya anggukkan saja saranan doktor. Dia pakar, jadi dia tentu lebih tahu, insya-Allah.

Kami memujuk Maryam duduk di kerusi pemeriksaan. Dia teragak-agak. Berjalan perlahan-lahan, akhirnya dia duduk di situ dengan keadaan tak selesa. Keningnya terangkat, seolah-olah bertanya, "Apa yang sedang berlaku ini?"

Apabila doktor memegang tiub yang panjang, muka Maryam sudah berubah. Dia seumpama tahu apa yang bakal terjadi. Dia terus bangun. Dengan bersusah payah kami memujuknya berbaring kembali.
Mulanya dia mengalah. Dia kembali berbaring. Namun apabila doktor cuba memasukkan tiub ke dalam hidungnya, dia meronta-ronta. Tangannya menepis-nepis cuba menghalang. Puan kami pujuk, tapi tak berjaya.

Setelah tiga kali mencuba, Doktor Vincent mengalah. Dia kembali ke meja kerjanya. Ketika itu, saya rasa marah dan kecewa. Benar, saya memang kurang sabar orangnya. Namun apabila saya pandang wajah Doktor Vincent, saya rasa tenang. Wajahnya begitu bersahaja, malah siap tertawa kecil.

Katanya, "Tak apalah, tak perlu memaksa. Namun, saya cadangkan kita buat prosedur untuk melihat bahagian dalam hidung."

Doktor seterusnya menerangkan prosedur yang akan dibuat. Walaupun saya masih terpinga-pinga dengan apa yang berlaku, saya terima saja cadangan tersebut.

Pasrah.

(Bersambung)

1 comments:

Farra Da Smiley 9:28 am  

semoga dipermudahkan urusan kak tini :)

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP